+36 70 229 6796

Meglévő weboldal felújítása, átalakítása

Meglévő honlap megújítása

Ha az ember egyszer csinál(tat) egy honlapot, az nem jelenti azt, hogy azt használja az első megjelenéskor érvényes formában az idők végezetéig és még két napig. Változnak a trendek, változnak az igények, naponta jelennek meg új technológiák (és olykor öröknek hitt régiek tűnnek el), vagy egyszerűen már nem tetszik az, ami 5 éve nagyon tetszett.

Miért dönt valaki úgy, hogy megújítja a honlapját? A leggyakoribb okok (a teljesség igénye nélkül):

  • A jelenlegi honlap évekkel ezelőtt készült és a design felett - valljuk be - már eljárt az idő.
  • A jelenlegi honlap még a mobiltelefonok és a responsive design megjelenése előtt készült (kb. 2010), vagy utána, de a készítésekor nem volt szempont a mobilos használhatóság.
  • A jelenlegi weboldal sok Flash-elemet tartalmaz, ami mint technológia, már teljesen elavult (R.I.P)
  • Megváltozott egy vállalkozás profilja.
  • Új funkciók kellenének, de az eredeti fejlesztőnek nyoma veszett vagy már nem ezen a területen dolgozik.
  • Tartalomkezelőn (Joomla!, Wordpress, stb.) fut, de évek óta nem lett frissítve a rendszer.
  • A honlap a Google-keresésekben nem hozza a várt eredményeket 
  • Új tárhelyre vagy új domain alá költözés

Előkészítő munkák

Ha ebben a cípőben jársz, először küldd el a jelenlegi honlapod címét, én meg fogom nézni és készítek róla egy elemzést (lássuk, miből élünk, mi a hozott anyag). Mindenképpen érdekel, hogy miért szeretnéd megújítani, és fel fogom tenni az új honlap készítésénél már említett kérdéseket (mi a honlap célja, kiket szeretnél elérni vele, stb.). Megnézem a tárhelyszolgáltatódat is, hogy milyen környezetben fut a jelenlegi honlap. És persze azt is megkérdezem, hogy mi az elképzelés :)

A jelenlegi helyzetből következően sok minden adott: van tartalom, vannak képek, vannak funkciók és persze van egy rendszer. A legegyszerűbb eset az, amikor a rendszer maga folyamatosan frissítve van - ilyenkor egy sabloncsere vagy a meglévő tartalom átstrukturálása általában elég egyszerűen kivitelezhető és gyorsan meg is van. Egy elavult Joomla! vagy Wordpress honlap esetén a megújításhoz szükséges lépések a rendszerfrissítés, a bővítmények frissítése vagy lecserélése, egy sabloncsere (új design), esetleg a jelenlegi tartalom átstrukturálása. Ha nem tartalomkezelő rendszeren fut, vagy másik tartalomkezelő rendszeren alapul, akkor a tartalmat mindenképpen migrálni kell (át kell vinni egy új rendszerre, az is egy döntés, hogy melyikre). 

Munkafolyamat

Az alapvető, általános lépéseken túl a konkrét munkafolyamat az adottságoktól függően más és más. Az új oldal fejlesztése itt is egy tesztoldalon történik és a nagyvilág elöl elrejtve ugyan, de élesben zajlik. 

Sabloncsere frissített rendszereken

Itt alapvetően ki kell választani egy sablont/designt és át kell rendezni a meglévő modulokat, hogy az új sablonban is megjelenjenek. A design megfontolásokon túl ez a megoldás általában akkor szokott előkerülni, amikor a meglévő honlap nem mobilbarát. 

Tartalom szerkezetének frissítése, új funkciók bevezetése

Kisebb változtatásokat (új menüpont vagy modul beiktatása) el lehet végezni éles oldalon is. Nagyobb tartalmi vagy szerkezeti változtatásoknál már érdemes tesztoldalon dolgozni - a látogatóknak nem kell látni, hogy, éppen dolgozunk az oldalon. 

Elavult Joomla! rendszer (1.5 vagy 2.5 változat)

Ezek réges-régi, nem támogatott rendszerek, amelyeknek a frissítése a legújabb változatra nem működik a Joomla! Rendszerfrissítés gombjára kattintva - igen körültekintően kell eljárni és számos meglepetés érheti az embert a folyamat során. Ellenőrizni kell, hogy a bővítményeknek van-e újabb, a jelenlegi változattal kompatibilis kiadása, ha nincs, akkor mi van helyette. Választani kell egy új sablont, mivel a régiek 99%, hogy nem fognak működni. És ha maga a rendszerfrissítés megvan, újra be kell állítani a sablont és a komponenseket.

Elavult Wordpress rendszer frissítése

A Wordpressben kevesebb olyan rendszer szintű változás volt, mint a Joomla! esetében, ezért a rendszerfrissítés maga általában kevesebb macera, kisebb eséllyel kell a tartalom migrálására vagy újraépítésére számítani. A sablon és a bővítmények vagy működnek, vagy nem - ez teljesen lutri. 

Egyedi fejlesztésű weboldal költöztetése tartalomkezelőre

Itt gyakorlatilag egy szűz rendszert húzunk fel (Joomla! vagy Wordpress), amibe megpróbáljuk belevarázsolni a régi tartalmat. Ha nincs túl sok oldal, egyszerű copy/paste műveletek sorával manuálisan, egyesével is át lehet hozni a cikkeket. Ha sok oldal van, akkor ki kell találni, hogy a folyamatot hogyan lehet automatizálni (például egy exportáló/importáló programmal vagy adatbázist használó rendszer esetén az adatbázisból exportálni a tartalmat és egy importáló bővítménnyel behívni az új rendszerbe - csak akkor megy, ha az adatbázist el tudom érni). A folyamat többi része megegyezik az új weboldal készítésénél leírtakkal.

Más tartalomkezelőn futó weboldal költöztetése Joomla! vagy Wordpress rendszerbe

Itt is az érvényes, ami az egyedi fejlesztésű weboldalak esetén: a tartalmat át kell varázsolni egy szűz rendszerbe. A helyzet annyival könnyebb, hogy a nagyobb tartalomkezelők közötti költöztetéshez általában vannak az átállást segítő programok, bővítmények. Kevés oldal esetén a copy/paste az olcsóbb megoldás. A folyamat többi része megegyezik az új weboldal készítésénél leírtakkal.

Utómunkák

Egy meglévő weboldal frissítésénél vagy költöztetésénél nagyon észen kell lenni, hogy a Google pozíción ne látszódjék a manőver. Ha az átalakítás következtében megváltoznak a linkek, akkor ezeket át kell irányítani az új linkekre, és tájékoztatni kell a Google-t arról, hogy változás történt - ezt egy ún. sitemap.xml fájl beküldésével viszonylag egyszerűen el lehet intézni. 

Átadás

Mikor minden kész, összecsomagolom az új oldalt a tesztkörnyezetben, archiválom a régi oldalt a saját helyén, felrakom az újat a régi helyére és elvégzem az utómunkákat (azt csak akkor lehet, amikor már az új oldal él). Az egész műveletsor (állásidő, amíg a weboldal nem érhető el), kb. 10-15 perc, az utómunkák időigényét az átirányítást igénylő linkek mennyisége határozza meg.